Så tøft at man glemmer at det koster penger

Så tøft at man glemmer at det koster penger

I min andre artikkel om brettspill lagt til Star Wars-universet skal jeg nå ta for meg et av Fantasy Flight Games’ (FFG) nyere spill; nemlig Imperial Assault. X-Wing, dreier seg om skip mot skip kamp, men nå tar vi turen ned på bakkeplan og kjemper mann mot mann (eller kvinne, for den sakens skyld).

Det første man legger merke til ved Imperial Assault er den gigantiske boksen spillet kommer i. Denne er virkelig diger, og er stappfull av godsaker for enhver Star Wars-entusiast. Da kommer det kanskje ikke som noen bombe at dette også reflekteres i prisen, men shit au, her er det så mye tøft at det ikke gjør noe.

Imperial Assault baserer seg på regelsystemet til Decent, men med en del vridninger. En ting verdt å merke seg er at Imperial Assault, i likhet med Decent og Mansion of Madness, spilles dette etter alle-mot-en-prinsippet. Det vil si at en spiller tar på seg rollen som Imperiet, mens de øvrige spillerne tilhører Alliansen. Imperie-spilleren styrer mye av spillets gang, blant annet ved å lese opp narrativer etter hvert som spillerne beveger seg over brettet og utfører delmål.

Råkule spillbrikker

swi01_main

Så hva finnes i denne mastodonten av en boks? Vel, mye tas jo opp av det modulære brettet ved siden av bøttevis med kort og en del terninger, men det aller råeste er jo spillbrikkene. Her snakker vi en haug med miniatyrer som bare ber om å bli malt. Ved siden av standard Stormtroopers og rebeller finner man også Probe Droids, Darth Vader, Luke Skywalker, og, hold deg fast, en AT-ST.

Historien i Imperial Assault begynner like etter slaget om Yavin, altså rett etter Star Wars IV. Dette er som nevnt et narrativt spill, som betyr at hver spillrunde har en historie som drives fremover, og man benytter sine spillfigurer fra spill til spill og utvikler disse gjennom ferdigheter og utstyr. Utfallet av hvert enkelt spill vil styre hvordan den narrative delen utspiller seg. Bonuser gis til den «siden» som vinner spillet, selv om begge parter vil kunne utvikle seg mellom hvert spill.

Fortsatt bare i startfasen

I tillegg til den narrative delen av spillet har det også en funksjon hvor man spiller en mot en som i et typisk miniatyrspill.

Som alt FFG utgir finnes det også her mengder av utvidelser, og vi er fortsatt bare i startfasen av dette spillsystemet. Selv om grunnboksen inneholder nok til å holde deg opptatt i månedsvis, er det vel ikke til å komme utenom at du senere sikkert vil sikte deg inn mot utvidelsene for å skape mer variasjon.

Ja, for variasjon er noe av det som gjør Star Wars-brettspill så gøy. Alt er mulig. Akkurat som i Star Wars.


No comments

Write a comment
No Comments Yet! You can be first to comment this post!

Write a Comment

<

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.